9 skäl till varför medarbetare säger upp sig

Personalen är företagens viktigaste resurs. Ändå misslyckas många med att ta till vara på medarbetarna och få dem att trivas. Managementgurun Donn Carr menar att ”Människor arbetar för människor – inte för företag”. Genom att låta den tesen genomsyra ledarskapet skulle många misstag undvikas och personalomsättningen minska.

Donn Carr har listat nio skäl till varför medarbetare väljer att sluta:

  1. Överarbetad personal.
 Talangfulla medarbetare stannar inte kvar om deras jobb kväver dem. Duktiga medarbetare älskar att bidra, men om du planerar att kräva mer av dem ska du vara beredd på att utöka deras ansvarsområde och status.
  2. Personalens bidrag uppmärksammas eller belönas inte. Underskatta aldrig kraften i ett tack eller en ”bra jobb”-kommentar. Detta gäller även de som är självgående. Det är alldeles för enkelt att ta sin personal för givet – gör inte det.
  3. Fel personer anställs och uppmärksammas.
 Bra, hårt arbetande medarbetare vill jobba med likasinnade, på alla nivåer. Främjande av fel person är ett av de värsta misstagen som kan göras. När någon har gett allt och blir förbipasserad är det en förolämpning.
  4. Arbetsgivare som inte bryr sig om sina anställda. Mer än hälften av alla människor som lämnar sina jobb gör det på grund av relationen till sin chef. Företag med chefer som inte bryr sig om sina anställda kommer alltid att ha en hög personalomsättning.
  5. Arbetsgivare som misslyckas med att utveckla sin personal.
 När ett företag har  duktiga medarbetare, är det upp till chefen att hitta områden där dessa kan bredda sin kompetens. Som chef har du ett ansvar att ständigt utmana och uppmana. Struntar du i det blir dina medarbetare uttråkade och ser sig om efter annat jobb.
  6. Personalen tillåts inte vara kreativ.
 Duktiga medarbetare vill förbättra allt. När de inte längre kan förändra börjar de vantrivas. Det begränsar inte bara den anställda, det begränsar hela företaget.
  7. Arbetsgivare som inte utmanar sina anställda intellektuellt.
 En bra chef utmanar sina anställda och uppmanar dem att utföra saker som verkar vara för svårt. Detta utvecklar individen och pushar medarbetaren ut ur komfortzonen.
  8. Arbetsgivare som inte uppfyller sina åtaganden.
 Integritet och ärlighet är två egenskaper som varje anställd kan förvänta sig av sina chefer. Håll ditt ord och  berätta för den anställde det de behöver veta om dig  – då kan de kan lita på dig.
  9. Arbetsgivare som inte låter de anställda bibehålla sina passioner.
 Av alla nio skäl, är detta det enklaste att tillfredsställa. Men det kräver att du lyssnar. Duktiga medarbetare är passionerade. Ta reda på vilka passionerna är och arbeta för att ge dem utmaningar som fyller deras behov. Du kommer bli överraskad när du märker vad dina anställda är kapabla till.

Hur många skäl känner du igen dig i? Fler än tre? Du är inte ensam. Brismo hjälper dig genom förändringsresan så att du undviker kostsamma misstag. Kom ihåg – dina medarbetare är det dyrbaraste du har. Mejla Brismo för ett förutsättningslöst möte.

Nu tar webbloggen semester fram till augusti. Brismo vill därför passa på och önska dig en riktigt skön sommar! Njut av hängmattan!

Källa: Karolina Sandberg, Resumé 5/1 2017: Varför säger de bästa upp sig?