Vänskap på jobbet?

Är det ok med vänskap på arbetsplatsen? Kan du vara vän med din chef och vice versa? Är det kanske just vänskapen som gör jobbet meningsfullt?

Annie McKee, har varit rådgivare till chefer i USA:s största bolag och skriver om lycka i arbetslivet. Hon har kallats ledarskapsutvecklingens ”översteprästinna” och författat bästsäljande managementböcker. Björn Hedensjö, SvD, har tillsammans med tidningen Chef intervjuat henne. Läs om hennes tänkvärda erfarenheter:

Om jag vill bli en bättre chef, var börjar jag då?
Chefer som vill utvecklas brukar normalt försöka lära sig nya tekniker, exempelvis gå på en workshop för att lära sig förhandla, eller lära sig hur man ska göra för att påverka andra. Det är visserligen bra, men först måste man utveckla sin självkännedom. Om du exempelvis inte har koll på hur du påverkas känslomässigt vid olika typer av interaktioner med andra är det svårt att bli en bra förhandlare. Det andra steget är att lära sig hantera sina tankar och känslor. Något jag sett ställa till det för chefer mer än något annat är extremt stark ambition. Det kan verka konstigt, men om man inte kan hantera den drivkraften kan den lätt leda till att man ägnar sig åt fel saker.

Vilket är det vanligaste misstaget som chefer begår?
Att sätta affärsmål och resultat före människor, och tro att man då gör sitt jobb. Goda resultat är snarare en bieffekt av ens verkliga jobb, som är att arbeta med människor.

vänskap på jobbet

Du brukar ta upp värdet av djupa vänskapsrelationer på jobbet. Finns det inga problem med det?
Det finns en gammaldags idé om att man inte ska vara vän med folk man jobbar med. Men det är bara larvigt, vi blir vänner med människor vi tillbringar tid tillsammans med. Vi är inte robotar, och kan inte stänga ner våra mänskliga sidor bara för att vi går till en arbetsplats. Med nära vänskapsband blir arbetsplatsen en mycket tryggare, roligare och mer utvecklande plats.

Finns det risk för att vi blir isolerade i en framtid med allt större inslag av frilansande och hemmajobb?
Det är sant att fler och fler jobbar utan tät kontakt med arbetskamrater, men det betyder inte att behovet av goda relationer på jobbet har minskat. Det innebär att vi behöver tänka extra mycket på hur vi ska få personer som jobbar på distans att ändå känna sig inkluderade, hur man ska bära sig åt i dessa virtuella relationer för att ändå lära känna varandra.

Annie McKees tips för lycka på jobbet:

▪ Börja med att fundera på vad som är allra viktigast för dig i livet.

▪ Fundera på om du lägger tillräckligt med tid på att göra sådant du tycker om, eller om du behöver justera ditt liv – och yrkesliv.

▪ Lägg kraft på att utveckla några riktigt goda vänskapsrelationer på jobbet.

 

Är det här frågor som ni behöver diskutera på din arbetsplats? Brismos ledarskapskonsulter kan bidra med sina erfarenheter. Skicka ett mejl för ett förutsättningslöst möte.